Historien om Tour de France
Sykkelrittet Tour de France er verdens største sykkelritt. Rittet ble arrangert for første gang i 1903 og har blitt arrangert hvert år siden den gang, med unntak av under verdenskrigene. Tour de France arrangeres i juli og varer i tre uker. I løpet av disse ukene gjennomfører rytterne 20 etapper og legger bak seg mellom 3 000 og 4 000 kilometer.
Det første rittet
Det første Tour de France sykkelrittet ble arrangert i 1903 for å øke salget av avisen L’Auto. Rittet var planlagt gjennomført fra 31. mai til 5. juli med sykling om natten. Men på grunn av lite påmeldte ble det gjort endringen. Arrangører flyttet rittet til juli og kortet det ned til 19 dager. Rittet gikk over fem etapper, hvor rytterne syklet fra Paris med stopp i Lyon, Marseille, Bordeaux, Nantes og Toulouse før de returnerte til Paris.
Mellom 60 og 80 menn startet rittet, men kun 24 stykker gjennomførte hele rittet på 19 dager. Vinneren av det første Tour de France rittet var Maurice Garin, en fransk syklist som også deltok i den andre versjonen av Tour de France. På sisteplass, i mål over 64 timer etter Garin, kom en mann ved navn Millocheau.
Videre utvikling av Tour de France
Etter suksessen med Tour de France i 1903 ble det bestemt at det skulle gjennomføres også i 1904. Dette året ble flere syklister tatt i å jukse, og det var opphetet stemning mellom de ulike tilhengerne. I flere tilfeller utviklet det seg til slåsskamper. Tour de France sin fremtid var usikker, men arrangører og grunnleggeren Henri Desgrange ga seg ikke. Det ble gjort endringer til formatet med flere etapper og sykling i dagslys for å lette kunne avsløre juksere. Siden den gang har Tour de France gjennomgått flere endringer, som bedømmelse, etapper og hvor rittet starter og avsluttes. Frem til 1975 var målgang ved Parc des Princes stadion, men siden 1975 har rittet blitt avsluttet med målgang på Champs-Élysées.
Kåring av en vinner
I de første årene Tour de France eksisterte ble vinneren bestemt etter hvem som hadde den beste tiden. I 1906 forsøkte de derimot med et nytt system, hvor rytterne blir gitt poeng etter hvordan de plasserte i de ulike etappene. Begge metodene hadde sine fordeler og ulemper. Fikk rytteren mekaniske problemer, som måtte løses uten hjelp, kunne han miste så mye tid at det kostet seieren. Ved poengdeling var det derimot et problem med farten. Rytterne syklet heller rolig sammen over en lengre periode, da hvor lang tid de brukte ikke hadde noe å si. Det var først de siste hundre meterne at de satte opp farten for å få den beste plasseringen. Etter å ha forsøkt med poeng i seks år gikk de tilbake til bedømmelse ved tid i 1912.
Det moderne Tour de France
Siden oppstarten i 1903 har touren gjennomgått flere forandringer. Fra å være et rytt hvor syklistene syklet både om natten og dagen har det gått over til å kun være på dagtid. Rittet har blitt utvidet til 21 etapper som tar rytterne over hele Frankrike. Etappene er av ulik karakter, hvor flere er rene klatre etapper og andre igjen enten på flatt eller noe kupert terreng. I noen tilfeller krysser de også over til nærliggende land som Italia, Sveits og Belgia.